Sam De Bruyn: ‘Ja, ik ga sowieso huilen’

GENT – De vierde editie van Music For Life, de jaarlijkse geldinzamelingsactie van jongerenzender Studio Brussel, start vrijdag. Drie presentatoren zullen zeven dagen doorbrengen in een Glazen Huis op het Zuid in Gent en van daaruit aandacht vragen voor een goed doel, dit jaar de bestrijding van malaria. Onder de drie presentatoren die zich vrijwillig laten opsluiten,  spotten we één nieuw gezicht: de jonge radiogod Sam De Bruyn (23). Volgens velen een van de meest beloftevolle radiomakers van dit moment. Ook Siska Schoeters en Sofie Lemaire, de overige twee bewoners van het Glazen Huis, geloven in zijn talent (zie kaderstuk). Maar is Sam zelf wel klaar om het gezicht te zijn van zo’n groot radio-evenement? Ik had een kort gesprek met hem na afloop van het lunchgesprek over Music For Life in Gent.

‘Ik ben daar eerlijk gezegd wel een beetje bang voor. Maar langs de andere kant heb ik sinds kort ook een eigen programma (The Sound Of Sam, red.). En als ik dat aankan, wat toch ook elke dag een beetje sterven is, dan zal Music For Life ook wel lukken. Het is ook voor een goed doel natuurlijk. Dat helpt wel. Dan lukt alles en verzet je wel bergen als dat nodig is.’

Ben je een geëngageerd persoon?

‘Dat is wel verminderd. Als puber was ik nogal hevig links. Ik ging mee betogen voor andersglobalisme enzo (lacht). Ik ga dat gewoon toegeven. Maar ik wist toen ook niet goed waar ik mee bezig was. Ik steun ook wel bepaalde doelen financieel.  Maar het is niet zo dat mijn hele  leven in het teken staat van alles doen om de wereld te verbeteren. Dat geef ik ook eerlijk toe. Maar ik ben wel blij dat ik met een leuke actie als Music For Life iets goeds kan doen. Dat stemt mij heel gelukkig. Het is ook de perfecte actie: het is leuk en het maakt mensen bewust. Ook jonge mensen.’

Alle ogen zullen straks op je gericht zijn. Ben je iemand die graag in het middelpunt van de belangstelling staat?

‘Niet altijd. Wanneer ik met vrienden op café zit, zal ik nooit de grote lawaaimaker zijn die alle aandacht moet krijgen. Maar op professioneel vlak wel.  Als ik op een podium sta of achter een micro, dan heb ik graag dat mensen kijken en luisteren naar me. Dat hoort bij mijn job. Als ik dat niet wou, dan was ik wel bordenwasser geworden in een of andere brasserie in Oostrozebeke.’

Je zit samen met Sofie Lemaire en Siska Schoeters in het huis. Ben je iemand die goed fungeert in vrouwelijk gezelschap?

(lacht) ‘Sowieso wel. En dan zeker met Siska en Sofie. Als ik trouwens twee mensen zou mogen uitkiezen om mee in het huis te zitten, dan zijn zij het wel.  Ik kom met allebei supergoed overeen. Dus het gaat wel leuk worden. Ik zal ook zeker bij een van beide, of bij allebei, terecht kunnen als ik het echt moeilijk krijg.‘

Heb je al goede raad gekregen van de dames?

‘Nee! (heftig) Ze hebben mij alleen nog maar bang gemaakt. Nog banger dan ik eigenlijk al was! Sofie heeft mij wel gezegd dat ik zeker op voorhand kerstcadeaus moet kopen. We gaan namelijk pas uit dat huis op kerstavond, dus het lukt niet meer om dan nog cadeaus te zoeken. Ik had daar nog niet bij stilgestaan.’

Wat ga je het meest missen?

(stilte) ’Die vraag wordt mij nog gesteld, maar uiteindelijk duurt het ook maar een week. Dus dat valt nog heel goed mee. Ik denk mijn bed misschien. Mijn lief zal willen dat ik hem vernoem, maar uiteindelijk is een week nu ook weer niet zo lang (lacht). Er is ook zoveel dat in de plaats komt, dat ik niet denk dat ik iets heel wezenlijks ga missen. Ik hoop in ieder geval dat ik geen last ga hebben met het feit dat ik geen eten ga krijgen. Maar dat zullen we dan wel zien.’

Ben je een emotioneel persoon? Gaan er tranen vloeien in het Huis?

‘Ik ben zeker een emotionele mens. Maar ik ben niet zo iemand die gaat wenen bij droevige films. Ik word wel enorm emotioneel van mooie gebeurtenissen en ik vrees dus dat ik zeven dagen lang ga huilen als een klein kind, omdat het allemaal zo schoon is. (stilte) Ja, ik ga sowieso huilen. Ik ga mij wel proberen sterk houden. Dat heb ik vorig jaar ook geprobeerd. Dat is mij toen tot op het einde gelukt, maar dan ben ik volledig gecrasht.’

Sofie en Siska over Sam De Bruyn

Sofie (voor de 2de keer in het Glazen Huis): ‘Sam is zeker klaar voor Music For Life. Ik geloof heel erg in zijn radiotalent. En als er nog wat zou zijn dat hij radiotechnisch niet kan, dan zal hij dat na die week zeker wel kunnen. Music For Life is voor een presentator de beste school in leren improviseren en je plan trekken.’

Siska Schoeters (voor de 3de keer in het Glazen Huis): ‘Ik denk dat niemand er meer klaar voor kan zijn dan Sam! Zijn beste kwaliteit? Sam kan met iedereen praten. Maar dan echt met iedereen. En je kan niet niet van Sam houden. Hij is om op te vreten.  Ik denk dat dat een zeer sterke kant van hem is.’ (lacht)

The URI to TrackBack this entry is: https://bramdb.wordpress.com/2009/12/18/sam-de-bruyn-%e2%80%98ja-ik-ga-sowieso-huilen%e2%80%99/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Plaats een reactie